Buckels

Dagelijks verzorgen we diverse lessen, op maat gemaakte clinic’s of privé lessen. Lessen en clinic’s zijn altijd in kleine groepen, afhankelijk van het niveau kunnen we o.a. freeride, buckels, slalom, carving, video of gewoon les op niveau geven. Alle lessen en clinic’s worden op alle niveaus gegeven! Tevens hebben we een gehele dag ingepland als ‘safari dag’. We trekken met een groepje onder begeleiding van twee leraren door het gebied waarbij we wat extra uitdaging zoeken. Afhankelijk van het skiniveau wordt er op of buiten de piste geskied.

Buckels

De eerste pogingen in de buckels zullen niet gelijk in de diepste buckels op de steilste piste plaatsvinden. In eerste instantie wordt gekozen voor eenvoudig terrein en met kleine hobbeltjes. Buigen – strekken – draaien is hier nog niet nodig, zwaartepunt is het skiën van de juiste lijn.

Theorie

Vanaf een zekere snelheid is het noodzakelijk de buckel te absorberen door gebruik te maken van het buigen strekken van de benen. Hierbij blijft het lichaamszwaartepunt en het hoofd ongeveer gelijk, de benen bewegen dichter bij lichaamszwaartepunt. Bij hogere snelheid worden de benen actief ingetrokken. Om het sneeuwcontact te houden moeten de skipunten actief in het ‘wellen’ dal gedrukt worden. De stokinzet wordt bij hogere snelheid meer op de rugzijde van de buckel geplaatst, waardoor het mogelijk is de armen en het bovenlichaam te stabiliseren.

buckelski
Wiardi in buckelpiste

De 5 belangrijkste basisregels voor buckel skiën zijn:

  •  Basistechniek
  •  Buigen strekken
  •  Tempo controle
  •  Oriëntering
  •  Variatie
Wiardi in de buckes

Technisch programma

  1. Korte bochten met ritmewissel op de piste.
  2. Korte bochten in diepere positie op de piste.
  3. Buigen strekken op de piste.
  4. Eenvoudige buckelpiste oversteken zonder buigen strekken.
  5. Enkele bocht, buigen strekken op de buckel.
  6. Middellange bochten met buigen strekken in de buckels.
  7. Ritme aan de buckels aanpassen, buigen strekken.
  8. Ritmewissel met middellange en korte bochten.
  9. Tempowissel.
  10. 4 korte bochten, 1 lang.